Publicaties over 'Sociale Innovatie' vliegen je om de oren. Allerlei soorten en maten passeren de revuel. Zeker als je op internet HR (Human Resource)-gerelateerde onderwerpen volgt. Want dat is wel zo'n beetje het domein waarin het 'hot' is. En dat hoort ook zo.
Bedrijfskunde
Maar daarmee raakt het meteen ook aan het totale bedrijf. Want Personeelszaken (HR) gaat tot in de porien van iedere organisatie. En dat komt omdat voor ieder bedrijf 'het menselijk kapitaal' het allergrootst is. Machines zijn vervangbaar, kennis niet of nauwelijks.
Vaak zijn salariskosten ook de hoogtste kostenpost, maar ook als dat niet zo is, drijft een bedrijf op mensen. Zouden die er niet zijn, van valt alles vroeg of laat stil.
Hoe belangrijk vinden #leiders HR?
Alle portefueilles van de mannen en vrouwen in een managementteam raken elkaar en hebben met elkaar te maken. Maar de portefeuille van HR is fundamenteel voor alle anderen. Die hebben allen input nodig in de vorm van goede, geschoolde, tevreden, enthousiaste en ambitieuze mensen. En daarvoor 'kijken' ze dus naar HR.
Maar die kan daar - op zichzelf - niet alle credits voor krijgen. Of verantwoordelijkheid voor dragen. Dat is een bredere verantwoordelijkheid van het team van leiders die het MT zou moeten zijn.
Onderzoek
Onderzoek wijst uit dat bij navraag iedere leider, iedere persoon, het belang van medewerkers herkent.
Maar onderzoek wijst ook uit dat leiders in hun dagelijkse praktijk toch moeite hebben met het uitvoeren van de open deuren die leiden tot een tevreden groep medewerkers.
'Communicatie', 'transparantie', 'doelen stellen en delen', 'binden en boeien'. Het blijft moeilijk.
Dringt de tijd niet om dat snel op te pakken dan? Je zou zeggen van wel. Maar misschien is een dergelijke urgentie al wel van alle tijden. Wat anders van strekking dan voorheen (vroeger 'fabrieken vullen'; nu 'kenniswerkers vasthouden'), maar toch. Noodzaak aan goede medewerkers was er al.
Innoveren? Waarom dan?
Dus zouden we feitelijk rustig achterover kunnen leunen en de gebeurtenissen de vrije loop laten. Komt vanzelf goed. Of in ieder geval een oplossing.
Wat resteert is een groep 'innovators', die het stuur in eigen handen nemen. Niet afwachten wat er met de onderneming en de medewerkers gaat gebeuren, maar proberen maximaal op het eigen doel te sturen. Medewerkers binnen laten komen en vervolgens blijven binden en boeien. Binnen onze tand des tijds.
Ruimte bieden aan de trends die toch onontkoombaar zijn, maar daar wel maximaal rekening mee houden. Hoort u bij de sociale innovators in Nederland?
Garantie voor succes?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten