donderdag 7 april 2011

#Planningswasstraat; Op naar #zelfroosteren?

Zoals jullie weten doe ik mee in de start-up 'Bluefield Planning'. En met Bluefield Planning richten wij ons op #zelfroosteren. U denkt:' het wordt voorjaar, de avonden lengen: gooi maar aan die BBQ!". Neen. Of ja; natuurlijk wel, maar daar gaat zelfroosteren niet over.

Zelfroosteren raakt aan de kern van alles wat met een organisatie te maken heeft. En niet eens met veel fantasie. Het komt erop aan dat mensen, teams meer #eigenaarschap nemen over de planning van werk en hun eigen inzet. Klinkt eenvoudig, lijkt wollig, maar het is een fundamentele beweging die geholpen wordt door diverse trends waar wij ons bij werkend Nederland allemaal druk om maken.




Het komt neer op #slimmerwerken. En daarvoor kun je aankloppen bij vijf aspecten van een organisatie: Mens, Organisatie, Processen, IT en Financiele oorzaken/gevolgen.

Over #zelfroosteren denken veel bedrijven al na. Mooi. Maar nu nog een volgende stap. En wat blijkt; mensen (managers?) hikken aan tegen de voorwaarden waar aan voldaan 'moet' worden en de mogelijke gevolgen. Met andere woorden: de herkenbare terughoudendheid steekt de kop op vanwege het 'ongewisse'. Maar heel ongewis hoeft het niet te zijn. Met de standaardaanpak op bovenstaande domeinen ga je stap voor stap - zonder enig risico - door de #planningswasstraat.

Stellingen --> om uw brein vast te breken
  • De mensen in ons bedrijf gáán voor onze organisatiedoelstellingen!
  • Onze werkprocessen zijn prima beschreven en up-to-date!
  • Nieuwe collega's weten snel de weg in onze logische werkprocessen!
  • De arbeidsvoorwaarden bij ons bedrijf zijn opgenomen in een 'cafetaria-model'
  • Het verzuimcijfer bij ons bedrijf is niet zorgelijk, maar zou wel lager kunnen!  
Het kan zomaar zijn dat u 4 keer ja en 1 keer nee scoort! Dan moet u zeker even bellen met Bluefield Planning! Maar ook als u 1 of 2 keer een Ja hebt is er misschien winst te behalen.

Business Case
Uiteindelijk gaat het om geld. De kern van ons verhaal gaat over mensen en het menselijk kapitaal van bedrijven. En onze overtuiging is dat gezonde spelers in een gezond team gezonde resultaten leveren. Nu, morgen en overmorgen. Maar investeringen in dat menselijk kapitaal moeten wel rendabel zijn.

Wij helpen u met de Business Case (check de aanbieding voor april en mei van 2011) . Is-ie nuttig en positief, dan creeeren we gezamenlijk een vraag en daarmee een effectief project.
Is-ie negatief, dan is dat zeer goed nieuws! Dan bent u op de goede weg, is een extra investering niet nodig en leren we graag van u en uw bedrijf: Hoeoeoeoeoeoe doet u dat toch ????????

Geen opmerkingen:

Een reactie posten