Wat eigenlijk niet?
Toen ik daar even over nadacht, bedacht ik me: wat eigenlijk niet? Het meeste dat wij stervelingen waarderen en nastreven is er niet spontaan. Zeker als wij iets nastreven duurt het altijd te lang en dus hebben we feitelijk van heel veel van onze doelen het gevoel dat-ie 'te voet' komt:
- Een slanke lijn en een energiek en getraind lichaam;
- Een nieuwe auto;
- Een stevige spaarrekening;
- De ideale partner;
- Een leuke baan;
- Leuke collega's;
- Tevreden medewerkers.....
Een standaardvraag die in Intermediair gesteld word aan geinterviewden is: 'wat heb jij 10.000 uur gedaan'? Met andere woorden; waarop heb jij je rotgeoefend om tot je huidige niveau te komen. Ook dat betekent dat er veel energie en tijd is geinvesteerd in doelstellingen.
En wat is er voor nodig om zaken weer kwijt te raken? Natuurlijk zijn er veel zaken die je niet zomaar meer kwijt raakt. Fietsen, schaatsen en zwemmen verleer je niet zomaar! En je verliest ook niet 'zomaar' je huis waar je lang en breed voor hebt gewerkt.
Maar toch; voor je het weet verlies je waardevolle dingen in een zucht, waar je lang en hard voor hebt gewerkt.
MTO
Vrijwel iedere organisatie voert tegenwoordig - periodiek - een Medewerker Tevredenheids Onderzoek uit. In alle media wordt veel aandacht besteedt aan leiderschap, het binden en boeien van mensen en ook aan de vergrijzings-tsunami waar Nederland tegenaan hangt. Steeds minder mensen op de arbeidsmarkt, die bedrijven in Nederland moeten delen en zien te behouden.
Het is wetenschappelijk bewezen dat 'tevreden medewerkers' productiever zijn, elkaar stimuleren en naar een hoger plan tillen en - niet onbelangrijk - niet zomaar vertrekken.
Als je zulke medewerkers hebt en een goede score op je MTO, dan is daar in een organisatie altijd structureel aandacht aan besteedt. Geld en tijd zijn geinvesteerd om de tevredenheid van medewerkers te volgen, te meten en liefst ook nog te verbeteren.
Al die investeringen, in soorten en maten (van leaseauto tot stylingadvies en van kinderopvang tot vrijheid in werkindeling) hebben een speciale mix nodig om effectief te zijn. Dat lijkt logischer dan het in de praktijk blijkt te zijn. Werkgevers en medewerkers zitten daarop nog best vaak op verschillende frequenties.
En bovendien; als sprake is van een goede score op een MTO, dan kan die ook echt in 'no-time' verdwijnen. Tijden van impopulaire maatregelen in een organisatie vergen extra aandacht en energie voor de medewerkers. Maar als ook daarop bezuinigd wordt, communicatie komt tot stilstand en arbeidsomstandigheden verkillen, dan is razend snel sprake van verwijdering. De verbinding tussen organisatie en medewerker verdwijnt, de onderlinge band tussen teams in een organisatie wordt voorzien van argwaan en de algehele tevredenheid keldert als een speer.
En vertrekt te paard
En daar zit je dan. Met een groep ongemotiveerde medewerkers. Het vertrouwen is te paard vertrokken. En als je dan niet uitkijkt vertrekken ook de medewerkers. 'De goeien gaan altijd eerst', hoor je dan. Niet altijd waar, maar let wel goed op de signalen! Korte termijndenkers (nee, U niet, maar die anderen) menen dat het niet zo'n vaart loopt en elders in de vijver wel nieuw talent gevonden kan worden.
Maar wat nou als die - zeer tevreden - bij een concurrent aan het werk zijn? Die concurrent die medewerkers steunt en zoveel mogelijk in de watten legt? Dan grijpt u mooi mis.
Wat geeft die concurrent dus niet?
Juist: een paard! Verzorg je medewerkers goed en 'geef' in zoveel mogelijk vormen en soorten.
MAAR GEEF ZE GEEN PAARD OM TE VERTREKKEN!
Verder praten? Bel of mail nu.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten